Forståelse.

Så hva gjør man – når man har fått beskjeden om at naturen ikke vil at vi skal bli foreldre? For det er sånn det føles, som et bitch-slap fra naturen. For min del har det faktisk vært en prosess å akseptere at kroppen min ikke vil fungere slik som jeg vil. Både ved at jeg mister kontrollen ift sykdom, og at den ikke vil lage et barn silk den faktisk er skapt for å gjøre. Og det er også et tankekors at hvis jeg hadde levd for bare 50 år siden, så hadde jeg faktisk mest sannsynlig endt opp som barnløs.

Til tross for at mannen er den mest barnekjære jeg har møtt, har jeg aldri, noensinne følt at han har klandret meg for at det er min kropp som har feilet. Og til tross for noen tøffe perioder er vi begge enige om at vi gjennom denne prosessen kun har styrket oss som par. Og det skulle bare mangle – tenker du kanskje? Men sånn er det ikke for alle. Det å ikke kunne få barn er et ømfintlig tema. Det kan påvirke deg på alle plan. Det kan oppleves altoppslukende. Det kan få frem sider og følelser i deg du ikke ante du hadde. Det kan få et par til å komme nærmere hverandre, bli styrket i sitt samhold om sitt felles mål og drøm. Men det kan også skape avstand, en emosjonell barriere som driver de fra hverandre.

DSC00622

Du har sikkert tatt deg i å stille spørsmålet: «Og dere da, skal ikke dere ha barn?» Eller har du kanskje lurt på hvorfor det venneparet som alt ligger til rette for, bare liksom aldri får ut fingeren? Hva med nabokona, som alltid skriker etter ungene som sparker fotballen over i hagen hennes. Hun liker vel ikke barn hun kanskje? Hva med det perfekte kjæresteparet som bare «skled fra hverandre»? Vet du egentlig hvorfor?

Selv om vi er åpne om at vi er ufrivillig barnløse, kan man ikke forvente at det skal være det rette for alle. Det er vanskelig for de det gjelder å vite hvor terskelen går for hva man kan dele eller ikke.

Vi har snakket mye om hva som er riktig å svare når folk spør oss om vi ikke snart skal ha barn. Jeg har prøvd å le det bort, si at vi ikke stresser med det, si at vi fortsatt er så unge – med et håp om at ingen ser at jeg lyver. Men man blir så dritt lei av å lyve, av å late som ingenting mens man skriker og gråter inni seg. Så hva skal man si da?

«Joda, vi prøver for harde livet.» – ender som regel med latter, blikk ned i gulvet og usikre blikk, mener de alvor eller ikke?

«Vi får se.» – ender som regel med oppfølgingsspørsmål, som absolutt ikke passer seg i alle sosiale sammenhenger.

«Vi har kjempe lyst på barn, men vi får det ikke helt til enda.» – ender som regel med oversympatisering i form av en hånd på skulderen, tåre i øyekroken og oppfølgingsspørsmål. Og til slutt kommer kronkommentaren:

«men, hvis du bare slapper av…»

pinterest.com

pinterest.com

 

 

 

 

4 thoughts on “Forståelse.

  1. Veldig bra skrevet 🙂 Takk for at du setter ord på følelsene! Jeg kjenner på savnet etter disse hanskene støtt og stadig! Vi har vært prøvere i snart et og et halvt år, og vårt problem er at jeg ikke har eggløsning. Selv om jeg vet det er godt ment, er jeg så lei av å høre at jeg må slappe av, og av og til er det vanskelig å skulle svare hyggelig tilbake.

    Lik

    • Hei Ingrid 🙂
      Tusen takk for hyggelige ord. Jeg forstår deg veldig godt. Hvis det er noen trøst er du ikke alene om å bli frustrert, og jeg vet godt det er vanskelig å alltid skulle være hyggelig tilbake. Men, de som ikke har opplevd dette forstår det rett og slett bare ikke. Og det er som du sier, det er jo som regel godt ment.
      Stå på videre, og jeg håper inderlig at det løser seg for dere.

      Lik

  2. Enda en gang takk for at du setter ord på alt dette. Selv er jeg så ufattelig sliten av å gå rundt i usikkerheten nå. Aller mest sliten er jeg av å ta på meg jeghardetbraogaltergreit-masken fremfor alle, mens jeg hulker sårt på innsiden.

    Jeg tror også at jeg og min mann kommer styrket ut av dette, men vi er begge slitne akkurat nå. Troen på at dette skal ordne seg, vakler, og det er akkurat som om vi går rundt i et vakuum. Opplevde dere dette noen gang? Hvordan har dere greid å holde oppe humør og troen på at alt vil ordne seg hele veien? Tror rett og slett jeg er litt deprimert for tiden, noe folk rundt meg ikke forstår. Bare det å gå på jobb er en kjempeutfordring. Tankene tar liksom opp all ledig energi.

    Lik

    • Hei Lise.
      Må ærlig innrømme at troen vakler i perioder her også. Og kjenner godt til følelsen av å gå rundt i et vakuum hvor veien frem føles like lang som veien tilbake.
      For min del har det hjulpet veldig å være åpen, da har sorgen faktisk føltes litt mindre på en måte.. men dette er jo ikke noe som føles riktig for alle. Noe annet jeg har fokus på er å tvinge meg selv til å fokusere på andre ting. Jeg kan ikke styre vekk tankene mine fra dette, men hvis jeg prøver å endre fokus over på andre ting så blir det vanskeligere å grave seg ned. F.eks. hjelper det meg veldig å være på jobb, selv om det fysisk er tøft for meg nå, så hjelper det veldig å føle at jeg er nyttig og har en betydning for andre mennesker.
      Andre ting som kan hjelpe er å planlegge en ferie, kanskje noe oppussing, eller lignende.

      En annen ting jeg er streng med meg selv på, er at jeg hver kveld før jeg sovner tenker på tre konkrete ting fra den aktuelle dagen jeg er takknemlig for og/eller fornøyd med. Det høres kanskje latterlig ut, men det får meg faktisk til å få tankene over fra en negativ sti til en litt mer positiv.
      Jeg har også vurdert å gå til en samtaleterapeut som har kompetanse med ufrivillig barnløshet, og det tror jeg er et lurt valg for mange.
      Når det er sagt, jeg er jo ingen ekspert på hvordan man kommer seg gjennom dette, da jeg jo tross alt bare forsøker så godt jeg kan å holde hodet over vannet selv. Jeg kan bare videreformidle det jeg selv synes hjelper meg og oss i denne situasjonen 🙂

      Jeg tror nok det aller viktigste man gjør, er å sakte men sikkert lære seg å akseptere situasjonen man er i, og forsøke å gå vekk fra tankene om hvordan det kunne/burde ha vært. Men hvordan man finner aksept, er nok veldig individuelt ❤

      Stor klem til deg

      Lik

Legg igjen en kommentar

