«Prosjekt baby» karusellen

Den positive nyheten er at jeg tilslutt fikk mensen tilbake 7,5 uke etter aborten. Hvilket betyr at kroppen er i rute igjen, og henger endelig med på «å, jeg var ikke gravid likevel» karusellen. Jeg skjønner godt at den ville holde fast ved følelsen av å være gravid så lenge som mulig. Klandrer den altså ikke for det.

Den negative nyheten er at Rikshospitalet hadde gitt meg feilinformasjon, og jeg må nå vente til neste mens før jeg kan begynne på medisiner til fryseforsøket. Det høres ut som en bagatell, det er jeg klar over. Men som jeg har nevnt tidligere, når man er i denne prosessen føles det som om livet rundt stopper opp og hele jorda kretser rundt prosjekt baby. Veien virker så ufattelig lang, og denne ventetiden fra aborten har vært som et vondt år. Også må man vente enda en måned. 30 dager.
Noe som jo egentlig hadde vært helt greit hvis jeg hadde visst det fra starten av. Men jeg fikk altså først beskjed om at jeg kunne hoppe rett i det, før de forstod at de hadde gjort en feil og trakk det tilbake. Jeg ble bitter, lei meg og egentlig ganske forbanna.

IMG_3431

Så, etter en stund hvor jeg syntes forferdelig synd på meg selv, må man tvinge seg selv til å endre fokus igjen.
Og det er ikke gjort på et blunk, det skal jeg bare si deg. Men er det noe man lærer i denne prosessen så er det at man må desverre bare prøve å henge med og holde seg fast i denne evige emosjonelle berg og dalbanen av et liv.

Jeg har fått flere spørsmål fra dere kjære lesere som er midt oppe i, har vært i, eller skal inn i dette eller en lignende prosess. Og det som går igjen er spørsmålene om hvordan vi holder troen oppe, humøret oppe og fokuset på rett spor.
Og til tross for at jeg kunne ønske at jeg hadde en 1-2-3 oppskrift på det, så må jeg nok skuffe dere der. Som dere ser på bildet over, og en del av de andre emosjonelle utbruddene dere har vært vitne til her på bloggen, er ikke akkurat jeg noen ekspert på å holde følelsene under kontroll.

Men vet du hva? Det tror jeg er det viktigste du kan gjøre. La følelsene styre litt i dette sirkuset du er inne i nå. For det har du faktisk lov til. La det strømme på, bann, grin til du er tom for tårer, slå i veggen(anbefales å holde en pute inntil for å slippe hovne knoker), og kast happyface masken du stort sett alltid har på deg, hardt, hardt,hardt i gulvet.

Da lover jeg deg at du føler deg bedre.
Også kan du endre fokus.

45792f7a7b02ca4a36d615d87c7b8af1

Ta noen skritt tilbake for å få et godt overblikk over det større bildet. Du vet, det alle maser om: Livet.
Minn deg selv på hva som er målet langt der fremme: å bli mamma.
Minn deg selv på at du har mennesker rundt deg som er glad i deg.
Minn deg selv på alle de tingene du har i livet ditt som er viktige for deg. (For de er viktige, selv om de føles som bagateller i forhold til det å få barn.)

Og det mest konkrete rådet jeg har – hvis du som meg klarer å holde dette under noenlunde kontroll hele dagen, for så å ligge med vidåpne øyne og tankekaos når du skal sove. Skaff deg denne appen:

The_Mindfulnes_App

You will sleep like a baby. (Until you have a baby.)
Og for guds skyld: IKKE bland den med mindfullness appen for gravide. Det vil bare gi deg enda en knyttneve i magen.
Believe me. 

6 thoughts on “«Prosjekt baby» karusellen

  1. 30 dager, det er jo som et år i babyvente verdenen!!! Føler med deg 😉 her er jeg og inni vente tiden, når dukker mensen opp? Tenker det er minst14 dager til. Å så blir spørsmålet, skal vi kjøre på da, eller vente enda en syklus??? Regner med du helt sikkert vet svaret på det spørsmålet der 😛 følelser, eller fornuft…….kommer kanskje til å prøve ganske på likt vi to da:-) spennende tider, håper du får tiden til å gå, jeg må legge vekk alt av apper, kalendere og forumer, ellers blir jeg sittende fast i en tids sump. Men den som venter på noe godt ❤ (selv om skumle tanker dukker opp å sår tvil om nettopp det 😦 legetime i dag)

    Lik

    • Det føles virkelig som en evighet! Men ja, fornuftig å være streng med seg selv og ikke engasjere seg i apper, forumer og lignende frem til man evt er gravid igjen. Jeg holder meg hvertfall LANGT unna de akkurat nå. 🙂 jeg håper ventetiden blir verdt det tilslutt for oss begge Hege ❤

      Lik

      • Nå har jeg blitt henvist til spesialist 🙂 tar utgangspunkt i at det tar evig lang tid, å har i mellomtiden bestilt time privat. Blir spennende 😉

        Lik

  2. Så ufattelig fortvilende med denne ventetiden. Jeg skjønner deg så altfor godt! (Vi måtte også vente en syklus pga kapasitet)… Håper du finner gode distraksjoner som får tiden til å fly mens du venter. ❤

    Btw, for app-tips. Lastet ned og testet med en gang! 🙂

    Lik

    • Ja, det føles ufattelig lenge og «bortkastet» tid. Men, er det noe man lærer seg i denne prosessen så er det å være tålmodig! 😉 Masse lykke til til deg, håper det klaffer for dere nå altså ❤

      Lik

Legg igjen en kommentar

