With scars and all

1451357700per-fugelli-sitat-latterkula_no-2

Èn av de tingene som har endret seg etter at jeg ble syk, er synet på egen kropp. Denne sommeren er kroppen mer herjet enn den kanskje noen gang har vært. Mye medisiner, hormonkurer, smerter og sykdom, og ikke minst to graviditeter som akkurat har rukket å forandre kroppen en smule før de brått har blitt avsluttet – har virkelig satt sine preg på årets sommerkropp.

Men hvis jeg fikk valget mellom en kropp som var 100% frisk eller 100% utseendemessig perfekt er det ikke noen tvil i verden over hva jeg hadde valgt. Når man kjenner på så mange kroppslige utfordringer, blir det estetiske oppi det hele plutselig en mindre bagatell enn hva det engang var.
Så mens vi satt på flyet til årets sommerferie sa jeg til mannen: «I år skal jeg ikke bry meg over kroppen på stranda. Jeg skal drite i valkene når jeg sitter på solsenga, jeg skal gi blanke i at alle stirrer på operasjonsarrene på magen min når jeg går ned for å bade, jeg skal ikke bry meg over brennmerkene jeg har fått i huden av overdreven bruk av varmeputer som smertelindring. Jeg skal bare forsøke å kose meg. Jeg skal rett og slett bare gi faen.»

Kroppen min går gjennom et helvete akkurat nå. Den kriger mot sykdom, den kriger mot barnløshet. Og det er ikke krise om det setter litt spor akkurat i den fasen jeg er i nå.

Å gi faen er likevel lettere sagt enn gjort, det skal jeg ikke legge skjul på. Men jeg bare gidder ikke å ha det som en bekymring lenger, det er plutselig så uendelig mange andre ting som er viktigere.

Endometriosemage. With scars and all.

Endometriosemage. With scars and all.

Som stort sett alle jenter har jeg også perioder hvor jeg virkelig hater kroppen min. Men til tross for at jeg kanskje har større grunn enn noensinne til å være misfornøyd, er det nå helt andre grunner enn det estetiske til at jeg kan kjenne på dette hatet. Hatet jeg kjenner på handler mer om at kroppen min svikter meg. Den er syk, til tross for at jeg har gjort alt jeg kan for å forhindre det. Og den har sviktet meg ved å miste det som skulle blitt barnet vårt – to ganger. Selv om jeg forsøkte å ta så mye hensyn til kroppens behov som overhodet mulig.

I motsetning til mange estetiske ting kan det ikke trenes vekk, spises vekk eller sminkes vekk. Det er bare sånn det er.

Denne sommeren skal jeg lære meg å være takknemlig for de tingene som kroppen mestrer. Også skal jeg forsøke å akseptere de tingene den ikke klarer. Det handler om å gjøre det beste ut av situasjonen man befinner seg i. Om å gjøre det beste ut av livet.

Så jeg ligger på stranda selv med mine synlige arr, hengende pupper og valker. Og uansett om du som går forbi meg kanskje ikke tenker det, så skal jeg likevel forsøke å tenke: Jeg er pokker meg bra nok.

8 thoughts on “With scars and all

  1. Hei Bente-lill. Har fulgt bloggen din en god stund nå. Du rører meg hver gang du skriver. Sommerkroppen har ingen ting med arr,valker eller hengepupper å gjøre, sommerkroppen gir deg mulighet til å sole deg, bade og gå i varm sand 🙂 du er bare så fantastisk vakker, du skulle bare vist det selv 🙂 håper virkelig et eller flere barn får gleden av å få dere som foreldre om ikke alt for lenge 🙂 krysser alt jeg har for dere. God sommer klem til deg

    Lik

  2. Fine, flotte deg! 🙂 Jeg kjenner igjen de samme arrene som deg, etter lap. nå i juni. Har gruet meg til å gå i badetøy denne sommeren på grunn av arrene, som fortsatt er lilla i strekene. Er redd noen skal se det og lure på hva jeg har gjort, og i verste fall spørre. Nå har været vært så dårlig, så det har ikke blitt noe badetøy enda. Skulle ønske jeg klarte å være så åpen som deg. Håper at det kommer en høst, som bringer med seg det dere ønsker dere aller mest! 🙂 *klem*

    Lik

  3. Hei jenter.
    Dere, vi må slutte å bekymre oss for arr på kroppen. Selv har jeg endo-arr og et stort arr som nesten går over hele magen (både lodddrett og vannrett) etter en transplantasjon for mange herrans år siden, og jeg har aldri tenkt tanken på å skjule de bort. De er der, og sånn er det bare. Jeg har heller aldri følt at andre har stirret på mine arr, aldri. Det der er noe jeg faktisk tror vi jenter går å forestiller oss. Et arr forteller en historie, og ofte er det mye tapperhet som ligger bak…for det er jammen ikke bare bare å legge seg under kniven. Jeg håper ALDRI jeg skal gjøre det igjen. Jeg synes det er tull å bare tenke en tanke på at man skal skjule/skjemmes over sine arr. Det største arret mitt minner meg på om den tiden jeg var liten og alvorlig dødssyk, men jeg overlevde og arrret bærer jeg jammen meg med stolthet nesten. Det forteller meg at jeg var sterk som et lite barn, jeg ville leve, og det fikk jeg også. Det er jeg jammen glad for. Blir netsen litt forarget over at noen kan skjemmes over små eller store arr på kroppen.
    Bente-Lill jeg synes du er en kjempepen jente, brun og fin, du er da helt ok som du er. Jeg la nesten ikke merke til endo-arret på bildet heller.

    Likt av 1 person

  4. Du er en så utrolig flott jente på alle måter! Jeg synes virkelig ikke at du skal se ned på kroppen din på grunn av de overfladiske tingene nei, du ser fantastisk ut! Og det mener jeg 🙂 Hvis det finnes noen som tenker noe annet, må det være noe galt med dem. Du, og kroppen din, er så absolutt bra nok, selv om det er vanskelig å tenke det etter alt du har opplevd. Men du har så mange gode egenskaper som andre ser opp til 🙂

    Jeg har også mange synlige arr etter diverse operasjoner og inngrep, men skjemmes ikke over dem 🙂 Det er derimot flere kilo og mange cellulitter som gjør at jeg ikke trives i bikini. Skjemmes hver gang jeg bader. Men jeg skal øve meg på å tenke som deg denne sommeren. For det er som du sier, unødvendig å bruke energi på å tenke stygt om hvordan man ser ut.

    Krysser alt jeg har for at deres største ønske snart går i oppfyllelse ❤ Og jeg håper at du klarer å nyte sommeren til tross for sykdom og den vonde følelsen av at kroppen svikter deg. Stor klem til deg

    Likt av 1 person

    • Tusen takk for fine ord Ida 😊 håper du klarer å legge fra deg litt av de vonde følelsene ved å gå i bikini denne sommeren, og rett og slett gi litt mer faen du også 😊😉 ønsker deg en god sommer! 👙🌞

      Lik

Legg igjen en kommentar

