Sommerdrømmer

Det har vært vanskelig for meg å skrive for tiden. Det har dere jo kanskje også lagt merke til, ettersom det har vært helt tyst her inne.

Denne sommeren har vært litt utfordrende. Rundt oss er det flere og flere i vår omgangskrets som har fått barn eller som er på vei til å få det. Det er en berikelse for oss alle, og jeg blir alltid glad over at noen får sin drøm oppfylt. Men det bare svir littegrann også.

Det er ikke like lett lenger å «nyte tiden uten barn» slik som man jo burde. Misforstå meg rett, vi har det bra sammen og i livet – men det er umulig å komme seg bort fra påminnelsene om at vi skulle vært fler enn oss to.
Sommeren er familietid – og alle kommer ut av «hulene» sine. Overalt kan man se store babymager, dype barnevogner, barn som løper rundt – høye på varme og is, reklameplakater for familieparker og tips til ferieturer med barn. IMG_4115 Det er sikkert mye vi burde gjort, bare oss, nå som vi kan. Vi kunne alltids reist på festival, festet hver dag hele ferien, reist på backbacking, og gjort alle de tingene som vanskelig lar seg kombinere med barn. Men greia er bare at det har vi allerede gjort. Vi er bare så ferdige med det, og det å skulle gå «tilbake» til det livet nå vil rett og slett føles like unaturlig som å gå med buffalosko og miss sixty bukse igjen.

Klart kunne vi nok gjort det lettere for oss selv ved å ikke legge alt til rette for dette lille livet som ikke er her. Vi lever jo livet som en barnefamilie, bare uten barn. Mens vi nyter solen på verandaen løper nabobarna rundt huset vårt, leker i vannsprederen og hviner av lykke over at de får reise til badeplassen når de er ferdig med å grille. Over kotelettene gjengjelder mannen mitt såre blikk ved å spørre bak et ertende smil om han skal skru på vannsprederen for meg. Og når jeg tar meg i å misunne naboene for at de skal reise til legoland i Danmark, ja da bikker det jo over til å bli tragikomisk.

Så vi forsøker hardt å minne hverandre på godene ved å ha nok en sommer uten barn. Vi sover lenge når vi vil, vi koser oss med vin og vi trenger ikke tenke på barnevennlige hotell eller å ha noen å underholde. Vi kan lese bøker helt uforstyrret, spise superspicy mat til middag og ha masse tid til å ta vare på hverandre. 11207366_10153348362358895_1406801551998003776_n I august skal vi ha vårt neste forsøk, med det ene fryseegget vi har igjen på Riksen. Jeg kjenner at jeg gruer meg litt, da jeg synes forrige fryseforsøk var forferdelig tungt. Men likevel er jeg utålmodig for å sette igang. Vi er så klare, og nå må det snart være vår tur.

9 thoughts on “Sommerdrømmer

  1. Det er så likt vår egen situasjon at jeg bare sitter og nikker mens jeg leser. Selv om jeg ikke unner noen å være ufrivillig barnløs så trøster det likevel å lese om andre som har de samme følelsene som oss. Vi har ikke begynt med ivf (ennå), men skal begynne på tredje inseminasjon i august. Etter to år med prøving merker jeg at det begynner å bli veldig vanskelig nå. Klarer liksom ikke å håpe lenger.
    I min vennekrets har jeg vært den som vet mest om barn og har vært mest sammen med barn så det føles også rart at det er nettopp meg som står her uten. En mor uten barn… Takk for at du deler!

    Lik

    • Kjenner igjen følelsen at det er godt å vite at det er flere som deler noe av de samme følelsene og tankene. Jeg håper veldig på deres vegne i August – og krysser fingrene for oss begge to 🙂

      Lik

  2. Var godt å se en oppdatering igjen fra deg, Bente-Lill😊 Jeg leste den, høyt sammen med kjæresten, og vi bare «ja, det er jo oss det!» ☺️
    Gurimalla, livet er rart! Urettferdig, overraskende, ja, osv! Vi er jo så heldige med så mye, men! så er det et savn så overtagende, at det noen ganger kanskje til og med ofte, blir vanskelig å se gledene!
    Vel, ingen trøst kanskje, men vi tilbringer hvertfall sommeren med de samme tankene, følelsene og aktivitetene som dere, vil jeg tro❤️
    «Reis to, kom hjem tre» 😂 haha! Detaljer bare vi ufrivillige barnløse ser! Jaja, Bente-Lill jeg heier som alltid på dere og måtte det bli deres tur, jo før jo bedre🙏🏻 nyt hverandre og deres sommer med alt det inneholder av gleder❤️
    søte jordbær, duggfrisk vin, kjærligheten, late søndager i slåbrok, sene nattetimer med god musikk, hva vet jeg!
    Vi prøver og får overraskende nok til dette, med hard positiv innstilling! Håper dere også får til dette, tross alt ☀️
    God sommer ❤️

    Lik

  3. 3 dager siden min 5 spontanabort. Jeg gidder ikke engang prøve å nyte sommeren. Prøver bare å overleve. Lagt planer jeg følger slaviskt mens jeg sleper beina etter meg. Heldigvis letter det etterhvert, det er en god erfaring å ha. Men det kommende barnet surrer rundt i huet mitt konstant. Jeg håper det en gang kommer ❤ masse lykke til med alt Bente lill. Både å late som om alt er fint (gode de som greier det ja), å fryseforsøket i høst. De fleste jeg kjenner med prøverrørsbarn lykkdes på nettopp 3 forsøk!!! Krysser fingrene for dere ❤

    Lik

  4. Du skriver så bra Bente-Lill. Det er godt du skriver og deler, det er så mange her ute som trenger å vite at de ikke er alene.

    Før vi var så heldig at vi fikk ta med oss et barn hjem, omga jeg med venners barn. Jeg trengte dem, de var det som fikk meg til å se litt fremover i de vanskelige periodene.
    Det å «nyte tiden uten barn» fikk meg til å se rødt når noen nevnte det til meg, spesielt etter sentoppdaget MA.

    Jeg heier på dere og ønsker alt det beste for høstens fryseforsøk, måtte dere lykkes hele veien i mål.

    Mona9

    Lik

    • Slik er det her også, det er både godt og sårt å omgi seg med andres barn i sin egen barnløshet. ❤
      Tusen takk Mona. Fortsatt god "sommer" til deg 🙂

      Lik

Legg igjen en kommentar

