Påminnelser

Dere er mange som trofast titter innom for tiden, og dere skal vite at jeg ser, vet og tenker på dere. Det har betydd mye å få så mye støtte av dere fantastiske lesere gjennom alle disse påkjenningene, både fra dere som har vært gjennom noe av det samme, og av dere som «bare» har et stort hjerte 🙂

Jeg har jobbet mye med meg selv for å se fremover, holde motet og motivasjonen oppe, og å fokusere på positive ting. Aller helst vil jeg bare pakke sekken, dytte mannen og meg selv på et fly til et sted som dette:

aa6620777d06b25702dee026297908ec

…men det vil være å rømme. Noe jeg forsåvidt hadde vært den første i køen til å gjøre hvis ikke det var sånn at vi må holde enhver krone tett til brystet for å få råd til et ivf forsøk til.

Så istedet presser vi oss gjennom denne tomme ventetiden. En kald dag av gangen. Og jeg forsøker hardt og iherdig å ha hodet fullt av andre ting enn baby og graviditet. Noe som er lettere sagt enn gjort, da internett har bestemt seg for at jeg tydeligvis er lett mottagelig for all annonsering om disse temaene jeg så iherdig forsøker å holde meg unna og bombarderer meg med påminnelser. Påminnelser jeg så absolutt ikke trenger.

 

Det facinerende er at man tilslutt blir liksom herdet av alt dette.

Da den første aborten traff som en pil i hjertet for et år siden, etter årevis med håp og prøving, trodde jeg virkelig ikke at jeg kom til å klare det igjen. Det var et tomrom som slo pusten av meg, som fikk meg til å tvile på min egen styrke, som fikk meg til å tvile på meg selv. Men så går dagene, ukene, månedene. Og plutselig står du der oppreist, så fjellstøtt, at du ikke skjønner hvordan du noengang har ligget nede. Når det skjer igjen, oppleves det like knusende. Som en stor knyttneve i magen. Men forskjellen er at nå vet du at du kommer deg gjennom det. At den jævlige følelsen av tomrom, vil ikke bli mindre, men du vil lære deg å takle den. For det har du gjort før. Du graver frem den styrken du har. Og etterhvert klarer du å se fremover.

Når det skjer for tredje gang skyver følelsen av bitterhet sorgen nesten til side. Det føles så urettferdig at halve kunne vært nok. Tvilen kommer snikende. Og det forandrer deg. Det gjør deg til en annen. I hvertfall gjorde det det med meg. Men du har blitt herdet. Du vet at det ikke kan ødelegge deg selv om det forandrer deg. Og du vet at du er sterk nok til å prøve igjen. Og vet du det ikke enda, så vil du det. Bare gi det tid.

Så dette er en påminnelse til deg. Du vet, du som sitter der og ikke vet om du klarer å fortsette denne kampen. Du som jobber så hardt, risikerer så ufattelig mye for å få dette til, og blir møtt med mer motgang enn du kunne forestille deg. Du som føler at ingen forstår. Du som føler deg alene. Fortsett å scrolle over alle disse annonsene, alle disse påminnelsene om alt du ikke kan få. Fortsett å se forbi alle babyreklamer, og lukk ørene når du hører klaging om søvnløse netter og strekkmerker. Jeg har vært der. Jeg vet hvordan du føler deg. Men du er sterk nok. Og du må fortsette. Det skal hvertfall jeg.

 

22 thoughts on “Påminnelser

  1. Igjen må jeg jo si at det er jo akkurat slik det er!! Jeg føler jo at vi går gjennom mye av det samme og omtrent samtidig. Internett har dessverre også fått snusen i vårt babyprosjekt så det suser inn med babymail og babyreklamer her i gården også.

    Ellers så har jeg også kommet meg litt etter aborten. Fikk igjen mensen på lørdag, og nå er jeg merkelig nok veldig klar for en runde til. Trodde ikke jeg ville orke det før jul men ser igrunn positivt fremover. Hjernen er rare greier, vi sørget, så inviterte vi alle venner på en heidundrende fest og så går vi stødig videre. Men tror jeg blir nervevrak neste gang og vil anbefale fastlegen min å legge meg i koma gjennom hele svangerskapet 😉

    Lik

    • Haha, det var tidenes beste idè med å legges i koma gjennom hele svangerskapet 😉 kjenner meg veldig igjen i det altså! Kommer nok ikke utenom å bli nervevrak, tiltross for iherdige forsøk på det motsatte.
      Godt å høre du begynner å bli kampklar igjen! Masse lykke til ❤

      Lik

      • Takk og masse lykke til du også!
        Jeg er sikrere enn noen gang på at det kommer til å lykkes til slutt for oss begge.

        Lik

  2. Kjære deg❤️
    Jeg kunne skrevet så mye, men denne gangen blir det med få ord:
    Takk! Takk for at du fins❤️
    Takk for at du skriver og deler❤️
    Klem fra Stinemor❤️

    Lik

  3. Det er rart med det; når det virkelig trengs, får man den styrken som er nødvendig for å komme videre. Hvor styrken kommer fra er det mange meninger om, men det viktige er at den kommer! Uansett hva som skjer videre, ønsker jeg dere lykke til, Bente-Lill! ❤️Dere har fått dette å stri med, mens andre har andre ting. Sammenlignbart? Nei, absolutt ikke, for hvert liv er unikt. Men ingen går gjennom livet uten å møte vanskeligheter. Flott å se at du greier å reise deg igjen. Klem. ❤️

    Lik

  4. Har ventet på nytt innlegg fra deg, lurt på hvordan du har det. Enda jeg selv har samme sykdom som deg, og har hatt 1 mislykket forsøk…blir det vanskelig for meg å faktisk skjønne hvordan du har det. Avogtil skjønner jeg ikke hvordan du makter alle disse nedturene. Men du har jo ikke noe valg, og jeg er så glad for at du «står han av» som vi sier i nord. Glad for at du ikke gir opp! Vet at jeg heller ALDRI blir å gi opp, men det er vanskelig å se for seg hvordan man skal takle alle evt nedturer som kommer. Da er det god trøst å lese dine ord, de treffer midt i hjertet. Skulle ønske jeg hadde deg på lydbok, og kunne logge å bare hørt på når man føler seg som mest ensom. Du virker som et helt fantastisk menneske! Nesten som om jeg er glad i deg og føler at jeg kjenner deg. Gleder meg til neste innlegg. Du er gull!

    Lik

    • Ja, det var vanskelig å se for seg for meg også Katharina, men når nedturene kommer blir det naturlig å kjempe seg gjennom for de aller fleste. Det tror jeg nok også du kommer til å klare, hvis de kommer ❤
      Tusen takk for nydelige komplimenter, det varmer veldig, veldig! ❤ Stor klem til deg

      Lik

  5. Hadde så ønsket dere kunne bestilt dere denne turen og virkelig fått et lite avbrekk med noen dager utenfor denne bobla man kommer inn i. Det hadde dere virkelig fortjent ! Noen dager kun dere to, med varme på kroppen, god mat, føle seg vektløs i vannet, duften av solkrem og kun fokus på hverandre som kjærester ❤️ Det er ikke å flykte, men et lite avbrekk i karusellen man befinner seg i❤️ bare synd at dette karusellen varer altfor lenge, og tapper kontoen så man ikke får mulighten til det man fortjener og trenger som mest, en god ferie !

    Sender dere gode tanker, livet er urettferdig!!

    Men igjen, vi skal i mål, og om vi ofrer en ferietur og kommer over målstreken med våkennetter som premie, er det sååå verdt det ❤️❤️

    Lik

  6. Tusen takk for at du skriver og deler din historie❤️Selv om jeg ikke kjenner deg, gjør dine innlegg meg mindre ensom. Det du skriver treffer meg midt i hjerte, som at jeg skulle skrevet det selv. Vi har mistet tre ganger og skal på første time på Riksen neste uke. Jeg er så fylt av frykt, tomhet og tårer. Redd for at det aldri skal bli bra. Redd for å håpe på for mye. I 2,5 år har vi vært i denne karusellen. Jeg skulle ønske det fantes et større nettverk som snakket om disse tingene i Norge. Hører ofte på amerikanske podcast om det å gå gjennom infertilitet og barnløshet, men ofte blir det for fjernt i forhold til hvordan ting er i Norge. Vi er nok mange her også som er i samme situasjon, men vi vet bare ikke om hverandre. At du deler fra ditt liv er så utrolig stort og bra!! Jeg heier på deg og sender mange gode varme tanker❤️

    Lik

    • Så godt å høre at mine ord kan være en støtte for deg nå Vingels ❤ Jeg forstår så godt hvordan du har det nå, og hvor vanskelig det kan være å snakke om. Som om følelsene renner over, og likevel er det ingen som ser det. Men det SKAL gå bra! For deg, og for meg ❤ Stor klem og masse lykke til på sykehuset til uken

      Lik

  7. Etter å ha fått skrapet meg opp fra gulvet og samlet bitene som kreves for å takle et nytt forsøk har jeg bestemt for å skygge unna alt stoff på Internett om ivf. Bortsett fra din blogg. Her får jeg en god følelse av å være inne. Du viser en styrke oppe i all fortvilelsen, og det motiverer meg også til å ikke gi opp! Har ikke hatt noen aborter selv, men tre mislykkede ferskforsøk og tre avbrutte fryseforsøk det siste året. Kan ikke forestille meg hvordan det er å miste, med alt det vonde det medfører både fysisk og psykisk. Håper så inderlig du slipper å gjennomgå det h***** igjen. Noen dager har jeg ønsket å bare legge meg for å sove, helt til neste forsøk kan starte. Men nå har jeg bestemt meg for å fylle dagene med mening og positive tanker. Jeg skal ikke avlyse selskaper i jula og ikke skygge gravide venner. Da tror jeg kropp og sinn er bedre rustet til neste runde. Ønsker deg alt godt!

    Lik

    • Godt å høre at du har klart å reise deg igjen Mari, og veldig fint å vite at det føles godt for deg å være her inne ❤ Jeg kjenner meg veldig igjen i ønsket om å bare sove frem til neste forsøk kan begynne. Det er nok vanskelig for andre å forstå hvordan hele livet kretser rundt disse forsøkene mens det står på som verst. Jeg håper du likevel klarer å forsiktig presse deg til å fylle dagene med hyggelige øyeblikk ❤ Stor klem

      Lik

  8. Takk for at du skrev dette innlegget, Bente-Lill ❤ Oppi din egen sorg og fortvilelse klarer du å sende styrke, pågangsmot og omtanke gjennom PC-skjermen. Har jo opplevd mye av det samme som deg og befinner meg på et veldig mørkt og vanskelig sted akkurat nå. Du for andre til å føle seg litt mindre ensomme og motiverer til å kjempe videre.

    Det SKAL gå bra til slutt!! ❤

    Lik

  9. Det eneste jeg er mer redd for enn å bli gravid igjen, er å ikke få bli mamma… Har snart hatt et års pause etter å ha mistet for 3. gang. Utredningen har tatt en evighet med ventetid for å ta blodprøver og ventetid for å få resultat og enda er vi ikke ferdige… Selv om det er kjedelig bare å vente, har denne pausen vært god også. Jeg har faktisk klart å fokusere på litt annet. Likevel går det ikke en eneste dag uten at jeg kjenner på lengselen…
    Jeg håper du fortsetter å holde motet oppe, og at noe av det motet kan smitte over på meg!

    Lik

  10. Hei,

    Kom over din blogg i går og jeg har lest gjennom alle innleggene dine. Gir meg trøst og motivasjon i en vanskelig tid igang med det 4 forsøket med prøverør. Jeg er også 27 år, har endometriose (ikke så store smerter som deg stakkars😞), vært prøvere i 3 år uten resultat. Er nå i gang med vårt 4 forsøk. (2 av forsøkene har blitt avbrutt, innsett 1 gang, ingen egg på frys)

    Vi får heie på hverandre ❤️
    Takk for at du deler ❤️
    Krysser alt jeg har for dere!

    Lik

    • Hei og velkommen Malin 🙂 Hyggelig å høre at du kan finne trøst og motivasjon her. Ønsker deg masse lykke til med pågående forsøk, håper dette blir en jul med spire i magen og masse glede ❤
      Stor klem

      Lik

Legg igjen en kommentar

