Tro,håp og kjærlighet

I dag er jeg 6+2, hvilket vil si at jeg er i min syvende uke. For hver dag som går øker optimismen og godfølelsen, og jeg tør nå å si at jeg faktisk tror det kommer til å gå bra denne gangen! Noe som jo egentlig er ganske så skummelt å si, når all erfaring tilsier at drømmen igjen vil bli knust. Iblant river magesmerter meg til et panikkfullt sted, og jeg tenker det værste. Men stort sett bare for et øyeblikk, før jeg rister det av meg og de gode tankene fyller hodet igjen. Smertene er jo bare mine vanlige endometrioseplager, og jeg vet jo at jeg må regne med at de så absolutt er tilstede nå som jeg ikke kan bruke noe smertestillende for å dempe de.
Men alt i alt kjenner jeg på en stor ro som jeg ikke har kjent på i de andre graviditetene, og jeg håper og tror at det er det beste tegnet av de alle. Jeg forsøker å fortelle meg selv at dette jo tross alt er det mest naturlige i verden, folk driver jo med dette hele tida. Men, du vet, vi har jo ikke akkurat hatt oddsene med oss tidligere.

Screenshot_2016-05-02-19-32-58

Om jeg har noen symptomer? Vel, jeg har allerede måtte investert i nye bh`er og den supersunne maten har i stor grad blitt erstattet av.. Ritz kjeks. Kvalmen har kommet over meg som en flodbølge, spesielt på dagtid, og det er ikke veldig lett å spise sunt når det meste gjør meg grønn i trynet. Men, jeg har lært at det eneste som hjelper er å tvinge seg til å spise litt uansett, og er igang med å avdekke hva som går ned og hva som får meg til å ville få alt opp igjen. Egentlig er det et litt betryggende tegn, synes jeg, og har ikke veldig imot at det er sånn. Forhåpentligvis betyr det at alt fortsatt går som det skal med lille bøllefrø der inne, og så lenge det gjør det tar jeg imot alle symptomer med vidåpne armer!

Det er jo å bryte alle «regler» å fortelle verden om en graviditet så tidlig, men som jeg har fortalt tidligere ville det jo vært lite poeng i å dele denne reisen ut av barnløsheten om man ikke skulle dele en graviditet. Om det går bra, så vet jeg at vi har en stor heiagjeng rundt om i vårt langstrakte land som klapper i hendene av glede for oss. Og går det dårlig, nok en gang, så vet jeg av erfaring at den samme heiagjengen er der for å vise sin støtte og gjør det de kan for å booste motivasjonen vår til nok en kamp. Det er noe som heter delt glede er dobbel glede, og delt sorg er halv sorg. Og det har jeg lært meg at stemmer. Hvertfall for oss.

Screenshot_2016-05-02-19-52-45

Det er så deilig å tro at det går bra! Og jeg vet det er mange rundt oss som deler godfølelsen. I nattemørket snakker vi drømmende om babynavn, og bestemor på 90 år i Mandal sitter klar med strikkepinnene for å begynne på babyklær. Om en uke skal vi på ultralyd, og forhåpentligvis får vi se et lite hjerte som slår for oss alle ❤

16 thoughts on “Tro,håp og kjærlighet

  1. Takk for at dere deler reisen med oss andre ❤
    Krysser labbene for at denne gangen går det hele veien ❤ ❤ ❤

    Lik

  2. ååh, så spennende! Her er det null symptomer å oppdrive, helt jævlig :p går jo i bølgedaler, når en føler at, JA, jeg er gravid, også i neste sekund blir man kjempe i tvil, da en ikke kjenner noen ting..! Vi satser på at det ordner seg for begge! 😀 Krysser alle fingrene for oss!

    Lik

    • Jeg tror det er veldig normalt å ikke ha noe særlig symptomer også altså, og mine går jo også litt i bølgedaler. Håper dette går bra for oss begge to ❤

      Lik

      • Ja, regner med det :D! Rar følelse å gå å kjenne på likevel, masse spenning med alt! Når en til og med bruker V-scan på jobb, for å se etter lille spire med ultralyd, haha! Artig altså! Fordelen med å være sykepleier på hjerteavdelingen på sykehus :p B

        Lik

  3. Så godt at du har godfølelsen! Og selv om det er skummelt er det ikke noe som er bedre enn det, å bekymre seg har ingen positiv effekt på utfallet så man kan like gjerne nyte å være gravid.

    Jeg har aldri skjønt det der med at man liksom ikke skal si noe før uke 12. Her visste venner, familie og de på jobben det helt fra starten av, og det var deilig. Folk visste hvorfor jeg var i dårlig form (greit at folk skjønner hvorfor når man nesten sovner og sklir av stolen under møter på jobb) og tok hensyn, sjefen sendte meg hjem et par ganger da hun synes jeg hadde det for ille. Og hadde det gått galt så er det da mye bedre at folk vet hvorfor jeg er trist og utafor. En abort er ingen skam og jeg liker ikke tankegangen om at det på død og liv må skjules. Det trenger ikke å angå mann i gata, men familien og de man omgås var det ihvertfall for meg helt riktig å fortelle det til.

    Lik

    • Helt enig Marit! Jeg er generelt ikke fan av normen om at man kan snakke om gode ting så lenge man holder munn om de negative tingene som skjer, og har mye mere tro på å være ærlig om hvordan ting er. Men har likevel forståelse for at det ikke føles riktig for alle å si noe før uke 12.

      Lik

  4. Jeg ønsker deg masse lykke til, jeg er sikker på at det går bra denne gangen:)
    Har selv opplevd en MA og slitt med å bli gravid, men nå sitter den og vi er godt på vei:)
    Er nå kvalm på 8.uke, så dette kan jeg;)
    Tips mot kvalme:
    Sesam knekkebrød med den hvitost smøreosten spiser jeg hver morgen på senga.
    Ristet grovt polarbrød med smør.
    Lakris i små mengder.
    Kiwi/appelsin – syrlige ting.
    Nok søvn.
    Spis litt annenhver time.
    Vann med kullsyre så man får rapet litt(sjarmerende blir man ikke av å være gravid;))

    Kanskje noe av dette kan hjelpe for deg og:)

    Lik

  5. Blir så glad av å lese at du har kommet såpass langt og ting går bra. ☺❤💪 .dette kommer til å bli en fin og frisk baby om noen måneder ☺jeg har trua😀

    Lik

  6. Så godt å lese om litt symptomer.

    Alle de gangene jeg har vært kvalm i graviditeter, både de vi kom helt i mål på, 2/3 og halvveis på har jeg sverget til läkerol i ulike varianter. måtte stadig ha noe i munnen for ikke å kaste opp. Sjokolade av alle ting fungerte veldig bra i ett av svangerskapene 🙊
    Gjett om jeg ble avslørt på jobb da jeg sa at jeg var sååååå kvalm, må bare ha sjokolade..

    Koselig med bestemor som sitter klar med strikkepinnene 💞

    Jeg heier og heier.

    Klem
    Mona9

    Lik

Legg igjen en kommentar

