Den dagen da ikke alt lenger var så privat

I natt tok jeg en helt idiotisk avgjørelse. Jeg bestemte meg for å bli åpen. Åpen. Ærlig. Personlig. Utleverende, vil noen kanskje si. Og ja, jeg er enig. Men tingen er den, at når det kommer til dette temaet, så er det så innmari vanskelig å holde ting for seg selv. Ikke fordi jeg ikke vil, men fordi det er et så naturlig tema å snakke om. Det å få barn. Eller, det å kanskje ikke kunne få barn, i dette tilfellet da.

 

photo: pinterest.com

 

Jeg har alltid hatt en liten skriverspire i magen. Men frem til nå har skriveren i meg ikke turt annet enn å pælme worddokumentene rett etter at jeg har skriblet ned det jeg hadde å si.

Nå er det annerledes. Jeg skriver ikke lenger bare for meg selv. Jeg skriver også fordi jeg vet det er så mange der ute som meg. Som venter. Håper. Og ikke tør å snakke om det. Som trenger å føle at man ikke er alene.

Ufrivillig barnløshet rammer ca 10 % av alle prøvende par i Norge, men er fremdeles i 2014 et så tabulagt tema at det er nesten vanskelig å si setningen uten å se ned i gulvet.

Jeg vil ikke legge skjul på at dette er skremmende – men nå har jeg bestemt meg. Ved å være åpen om dette håper jeg at jeg både får støtte – og at jeg kan være en støtte for de som skal gå denne veien etter meg, eller sammen med meg.

Håper du vil følge meg videre på reisen.

 

Bilde tatt 18.07.14 kl. 04.35 #2

 

 

9 thoughts on “Den dagen da ikke alt lenger var så privat

  1. Veldig tøft av deg å skrive så åpent om et slikt vanskelig tema. Ja, som du selv sier er det fortsatt et tabubelagt tema i vår moderne tid. Da er det godt at noen tørr å tale høyt og usminket. Jeg heier på deg!

    Lik

  2. Hei, kom over bloggen din via Endometrioseforeningen. Er i samme situasjon og vi skal snart i gang med IVF-behandling på Ullevål. Vet alt om hvordan tankene rundt ufrivillig barnløshet og endometriose er. Godt å vite at vi ikke er alene.

    Blir fint å følge deg 🙂

    Mvh Lise

    Lik

  3. I mitt forsøk på å trøst meg selv, kom jeg over bloggen din i mitt Googlesøk. Trur jeg kan finne mye trøst og motivasjon i dine ord, tanker og erfaringer. Takk! 🙂 Hilsen ufrivillig barnløs (første gang det er sagt «høyt» til andre enn oss to prøvende hjemme og legen) hilsen jente 27

    Lik

Legg igjen en kommentar

