Tallet er syv

Egguthening er overstått. Og takk og lov for det. Jeg trenger vel ikke akkurat å pakke det inn å si noe annet enn at det var smertefullt. I tillegg fikk jeg vite at det kan være enda vondere for oss med endometriose. Men, fordelen i ulempen er at jeg er vant til smerter, og pusteteknikker og dyp konsentrasjon er alfa omega. Har aldri fått så mye ros av trillende tårer i hele mitt liv.

Det hele føltes litt som en lottotetrekning når sykepleieren telte opp eggene etterhvert som hver og en eggpose ble sugd vekk fra kroppen min.

1 egg..

2 egg..

3 egg..

der kom det 4 egget..

Det finnes nemlig ikke alltid egg i hver eggpose, så det hele blir en liten thriller. Det er en fin balansegang, hvor kvalitet troner over kvantitet, samtidig som at man ønsker det skal være noen å jobbe med. I følge legen i dag anses mellom 5-8 egg å være det perfekte antallet. Under fem egg kan tyde på at man ikke har blitt riktig stimulert og evt. dårlige vekstvilkår, over åtte egg kan gjøre det trangt slik at eggposene ikke får nok plass til å vokse seg store nok og modnes. Vi endte opp med syv egg, og hele rommet jublet. Det var et fint øyeblikk, og jeg klarte å smile og le litt tiltross for trillende tårer.

Jeg føler meg fortsatt øm og rar i kroppen, så nå er det fullt fokus på å være snill med seg selv. Det vanskeligste døgnet hittil har nå startet. I morgen etter klokken to (herlighet så lenge det er til!) skal jeg ringe Rikshospitalet for å høre hvordan det har gått med de dyrebare eggene mine. Hvis det har skjedd en befruktning vil det befruktede egget tilbakesettes i meg på onsdag. Hvis flere enn et egg befruktes kan man fryse de ned slik at man har til senere forsøk. Hvis ikke det skjer noen befruktning, starter man helt på scratch.

Vi er fryktelige spente nå, og går litt i svime begge to. Drømmen har aldri vært nærmere, og fallgruven har sjelden vært dypere.

I morgen kan være den første dagen i et nytt liv.

9b4aff4ba83169ee11b65081c3ebece9

12 thoughts on “Tallet er syv

  1. Huh, for en thriller! Venter i åndeløs spenning på fortsettelsen, og beundrer deg enormt for å gå ut med detaljene så tidleg. Fallhøyden er stor, så jeg håper med dere at dere holder dere stående. 😊😊

    Lik

  2. Godt jobba! 😄 Var akkurat sånn jeg følte det etter uttaket også – man må ta med seg de små gledene over at kroppen responderer som den skal. Særlig når man har vært vant til at den ikke gjør det før! Klapp på skulderen :)) Tiden har jo gått så fort! Selv hadde vi uttak og innsett for ca to uker siden. Nå er det bare å krysse alt vi har for oss begge 😊

    Lik

    • Helt enig Lise 🙂
      hvor mange egg fikk du ut og hvor mange ble befruktet? Har litt tankekaos her akkurat nå og livredd ingen blir befruktet. Hvis du hadde innsett for to uker siden regner jeg med du har fått et spennende svar? ❤

      Lik

      • Tankekaos, ja. Bare «gled» deg til ukene fremover 😳😂 Vi fikk ut 11 egg hvorav 9 ble befruktet, og tre på frys (to i ett strå og ett alene). Hadde egentlig fire egg til frys, men så gjorde de noe feil ved nedfrysingen som gjorde at det ble ødelagt. Fikk satt inn et firedelt egg fredag for snart to uker siden, så er på slutten av ventetiden nå. På Ullevål sier de at man skal vente en uke ekstra med å teste, dvs først 15 dager fra uttak på Lutinus og så en uke til. Dvs jeg skal egentlig ikke teste før neste onsdag.. Om jeg klarer å vente, er en annen sak.. 😉 Jeg tenker som så at enten får jeg mensen før onsdag og da har det ikke gått veien, eller så er det vel ganske sikkert uansett. Venter foreløpig i spenning (og blir smågal 😜) Håper det gikk fint etter tlf til laben i dag!

        Lik

  3. Så herlig Lise! Det var jo veldig gode nyheter, og så bra med egg i banken 😀
    Veldig rart at Ullevål har en uke lengre ventetid enn Riksen.. men det er som du sier, enten får du blødning før den tid eller så er det jo ganske bankers 🙂 Håper veldig på dine vegne 🙂
    Jeg har som mål å ikke teste før blodprøve, men spent på om jeg greier det 😛

    Lik

  4. Tusen takk ☺️ ❤ Endelig 💜💜 Det er nesten helt uvirkelig! Begynner å gå opp for meg etterhvert, men alt kan jo skje. Rart hvor knyttet man blir til det lille knøttet etter så kort tid. Krysser alt jeg har for deg! ☺️

    Lik

    • Forstår godt det er uvirkelig ja! Men så fantastisk at det gikk som smurt på første forsøk😊 krysser fingrene for at alt går bra fremover, det tror jeg helt sikkert det gjør! 👍 merker selv jeg allerede nå er tilknyttet det lille frø, så om det ikke er noe der inne vil det føles veldig rart og tomt. Men håper det 💜 😊

      Lik

Legg igjen en kommentar

